Spektakle

Cudowne

reżyseria Pamela Leończyk

Najważniejszym pytaniem, jakie sobie zadajemy w tym spektaklu jest to,

czy jesteśmy w stanie odróżnić prawdę od nieprawdy, wiarę od niewiary.

– Daria Sobik, autorka sztuki „Cudowne”

 

To będzie współczesna opowieść, oparta na kanwie historii sprzed ponad wieku…

 

W 1912 roku wydarzył się proces sądowy, który wstrząsnął całym krajem. Był na tyle bulwersujący, że przykrył głośną wówczas tragedię Titanica. Wszystko za sprawą Damazego Macocha, paulina, który dokonał zuchwałej profanacji obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. W toku śledztwa okazało się, że duchowny regularnie okradał jasnogórski skarbiec, wdał się w romans z łódzką urzędniczką Heleną Krzyżanowską i dopuścił się morderstwa na własnym kuzynie Wacławie. – „Cudowne” to pełna realizmu magicznego opowieść o dzisiejszej Częstochowie, w której umieszczeni zostają bohaterowie skandalu sprzed ponad stu lat. Fantazja na temat kradzieży jasnogórskiego obrazu będzie punktem wyjścia do śledztwa w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o różne stany wiary i możliwości cudu. W przedstawieniu, silnie czerpiącym z konwencji kryminału, szczególnie mocno wybrzmi pytanie o współczesny podział w „mieście między klasztorem a kominem”. – mówi Daria Sobik, autorka sztuki.

 

Co łączy Częstochowę, Jasną Górę, Jasnowidzkę, tarota, papugę i detektywa Majkela? Kryminał! I to najprawdziwszy, bo jest i kradzież, i romans i morderstwo… a więc i śledztwo.

 

W prapremierowym spektaklu „Cudowne” ożywają wydarzenia, które ponad sto lat temu wstrząsnęły całą Polską. Pewien proces sądowy z 1912 r. przykrył nawet głośną wówczas tragedię Titanica. Kroniki donosiły, że pod odsłoną nocy sprofanowano obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, złodzieje wyłamali złote korony znad głów Marii i Dzieciątka, zdarli sukienkę i ukradli złożone pod obrazem wota. „Zbrodnia na Jasnej Górze” musiała bulwersować.

Taka (nie)sława stała się udziałem jasnogórskiego paulina Damazego Macocha. To on dokonał tej profanacji. Grzechów na sumieniu miał jednak więcej, bo w toku śledztwa okazało się, że duchowny regularnie okradał jasnogórski skarbiec, wdał się w romans z łódzką urzędniczką Heleną Krzyżanowską i dopuścił się morderstwa na swoim dalekim kuzynie Wacławie. Fantazja na temat skandalu i zbrodni z poprzedniego stulecia współczesnej opowieści, stała się osią najnowszego spektaklu według tekstu Darii Sobik i w reżyserii Pameli Leończyk.

Prace nad sztuką „Cudowne” poprzedziły wielogodzinnymi rozmowami z częstochowiankami i częstochowianami, bo któż lepiej niż my sami, zna nasze miasto. Drobne, intymne opowieści dołożyły kolejne puzzle do tej wielowątkowej historii. Gdzie leży prawda, gdzie fikcja? Czy ta granica rzeczywiście jest cienka? Czy ucieczka papugi była prawdziwa, czy pies Atom naprawdę potrafił śpiewać? I jak się do tego mają słynny częstochowski iluzjonista i jeszcze słynniejszy Kirk Douglas?

Kryminalna konwencja prowadzi nie tylko do śledztwa poświęconego samej zbrodni. Twórcy sięgają głębiej, poszukując również odpowiedzi na pytania dotyczące wiary, niewiary, cudów, nie cudów, wspólnoty i podziałów. I choć ta historia może elektryzować, publiczność na pewno nie wyjdzie z teatru zbulwersowana. – Nie zależy nam na budowaniu kontrowersji. To absolutnie nie jest nasza motywacja, chociaż ta opowieść może budzić emocje. Bo gdy żyjemy w pewnych przekonaniach, czasami trudno przyjąć to, że ktoś myśli inaczej. Chciałybyśmy za sprawą tej opowieści stworzyć przestrzeń, w których mogą funkcjonować różne przekonania i kontrasty. – mówi Pamela Leończyk, reżyserka spektaklu.

 

Spektakl przedpremierowy: 17 maja 2024

PRAPREMIERA: 18 maja 2024

Czas trwania: 120 minut (z jedną przerwą)

 

Program sztuki [PDF]


Daria Sobik, reżyseria – Pamela Leończyk, scenografia i kostiumy – Magda Mucha, muzyka – Magdalena Sowul, choreografia – Daniel Leżoń, światło – Paweł Murlik, przygotowanie wokalne pieśni wykonywanej przez Teresę Dzielską – Magdalena Syposz, asystent reżyserki – Mariusz Korek

 

Obsada

 

Obsługa techniczna

Światło – Krzysztof Walczyk

Dźwięk – Piotr Czok

Fryzjerstwo, charakteryzacja, garderoby – Ewa Chłód, Ewa Michalak

Rekwizyty – Grzegorz Gut

Obsługa sceny – Jacek Celiński, Zbigniew Dulnik, Paweł Kużdżeń


Recenzje i artykuły

Galeria foto: Piotr Dłubak