Spektakle

Siła przyzwyczajenia (Cyrk egzystencjalny)

reżyseria André Hübner-Ochodlo

Siła przyzwyczajenia

Cyrk Egzystencjalny

(Die Macht der Gewohnheit)

Thomas Bernhard, przekład: Monika Muskała, reżyseria i kostiumy: André Hübner-Ochodlo

Scenografia: André Hübner-Ochodlo, Stanisław Kulczyk

Muzyka: Adam Żuchowski, na podstawie  „Kwintetu Pstrąg”  F. Schuberta

 

OBSADA

Caribaldi, dyrektor cyrku – Michał Kula

Wnuczka – Sylwia Oksiuta-Warmus

Żongler – Waldemar Cudzik

Pogromca – Adam Hutyra

Błazen – Bartosz Kopeć

 

Muzykę do spektaklu nagrał zespół w składzie: Karolina Piątkowska-Nowicka skrzypce, Michał Markiewicz altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Dominik Kisiel – fortepian, Paweł Osicki perkusja, realizacja nagrań, Adam Żuchowski – kontrabas

Ile poświęci prawdziwy artysta, by stworzyć dzieło na miarę „wszystkich belzebubów świata”? Wystarczy tylko chcieć. Ćwiczyć! Ćwiczyć! Ćwiczyć! Aż do śmierci. Caribaldi, nad którym wisi faustowskie przekleństwo, by dotknąć istoty tworzenia – poświęci wszystko. Bez wątpienia, wszystkich! Zaślepiony swoją wizją dzieła perfekcyjnego najokrutniej katuje swoich artystów odzierając ich z ludzkiej godności.

Łukasz Rudziński, trójmiasto.pl: (…) Mimo naporu rzeczywistości, żyje jeszcze na szczęście wyobrażenie cyrku jako miejsca niezwykłego, magicznego, w którym spotykają się: dreszcze emocji z zapartym tchem, śmiech i łzy, kicz i poezja, ociekające brokatem i cekinami kostiumy oraz piękno ludzkiego ciała w ruchu a za grubą szminką klowna kryją się, walcząc nieustępliwie o pierwszeństwo, rozpacz z dramatem. Do takiego świata zaprasza nas w najnowszym spektaklu częstochowsko-sopockim André Hübner-Ochodlo

(…) Wirtuozersko bawi się rolą Żonglera Waldemar Cudzik, za nitki, raczej powrozy marionetek, pociąga Michał Kula (Caribaldi, dyrektor cyrku), który czyni to bardzo ekspresyjnie.

Anna Czajkowska, teatrdlawszystkich.eu: Inscenizacja Ochodlo zgodna jest z pulsem muzyki i muzyką przepełniona (ale jakże ironicznie!), bardzo sugestywna, przesiąknięta gorzkim, bolesnym humorem.

Henryk Tronowicz, Dziennik Bałtycki: André Ochodlo w odczytaniu tekstu Benharda sięga po ekspresję wstrząsową. Z przytupem wyciska przejawy koszmarnej paranoi cynicznego dyrektora. Caribaldi znęca się nad zatrudnianym zespołem, znajdując w tym  osobistą satysfakcję. Korzysta z władzy nad personelem zależnym od jego bzdurnych kaprysów. Perwersyjne zadawanie bólu podwładnym sprawia mu dziką rozkosz.

 

Premiera w Teatrze im. A. Mickiewicza w Częstochowie - 14 września 2019 r.

Premiera w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie - 14 lipca 2019 r.

Wywiad z reżyserem spektaklu André Hübnerem-Ochodlo przeczytasz w Gazecie teatralnej dostępnej w zakładce Aktualności (panel po prawej stronie)