Dossier twórców...

Gennady Trotyanetskiy (Геннадий Рафаилович Тростянецкий)

Urodził się w Rostowie nad Donem. Ukończył Wydział Architektury oraz Wydział Reżyserii Akademii Teatralnej w St. Petersburgu (u G.A. Towstonogowa). Laureat Rosyjskiej Nagrody Państwowej (1985 ).

Kierował: Akademickim Teatrem Dramatycznym w Omsku (1980 – 1986); Teatrem „Na Litjejnom" („На Литейном") w St. Petersburgu (1990-1994); Rosyjskim Teatrem Dramatycznym w Rydze (Łotwa). Współpracował z Teatrem im. Mossovieta w Moskwie (1987 – 1990); z teatrami w Europie (Rosja, Łotwa, Polska, Holandia) oraz w Stanach Zjednoczonych.

Od 1996 do 2005 roku był docentem w Katedrze Reżyserii w Akademii Teatralnej w St. Petersburgu.

Laureat rosyjskich i międzynarodowych festiwali teatralnych.

Najważniejsze realizacje:

„Кariera Artura Ui" Bertolta Brechta; „Król Lear" Williama Szekspira; „Panna młoda" Aleksandra Ostrowskiego; „Mewa" Antoniego Czechowa; „Wynik" М. Mehanoshina (USA, Connecticut, Теаtralne Centrum Eugene O Neil'a); „Skąpiec", „Lekarz mimo woli", „Don Juan", „Szelmostwa Skapena", „Chory z urojenia" Moliera, „Katarzyna Wielka" Bernarda Showa; „Przebudzenie Henryka VIII" Henryka Ibsena; „Rewizor", „Portret" Mikołaja Gogola; „Dobry człowiek z Seczuanu" Bertolta Brechta; „Białe Noce" Fiodora Dostojewskiego. W roku 2008 w Moskiewskiej Szkole Musicalu i Teatru im. K. S. Stanisławskiego zrealizował operę „Demon" A. Rubinsteina i inne.

Viacheslav Okunev – scenograf

(ВЯЧЕСЛАВ АЛЕКСАНДРОВИЧ ОКУНЕВ)

Urodził się w Leningradzie. Studiował w Leningradzkim Państwowym Instytucie Teatru, Muzyki i Kinematografii im. Czerkasowa. Już jako student współpracował z Teatrem Kirowskim (Mariinskij) i Operą Kameralną (Michajlovskij).Od 1975 roku – jako scenograf - zrealizował ponad 300 projektów.

Tworzył scenografie i kostiumy do oper i baletów tj.: "Miłość do trzech pomarańczy" S. Prokofiewa; "Wesele Figara" W. A. Mozarta; „Coppelia" L. Delibesa; "Giselle" А. Аdana; "Маwra" I. Strawińskiego; "Anna Karenina" R. Szczedrina; „Rewizor" А. Czajkowskiego; "Rosyjski Hamlet" (choreografia - Borys Ejfman) w Teatrze Wielkim Rosji; „Eugeniusz Oniegin" P. Czajkowskiego; "Тоsca", „Gianni Schicchi", "Siostra Angelica" Pucciniego w Kameralnym Teatrze Muzycznym w St. Petersburgu.

W Państwowym Akademickim Teatrze Baletu Borisa Ejfmana stworzył scenografie do spektakli: "Carmen" G. Bizeta; "Тraviata", "Rigolletto", "Оtello" G. Verdiego; "Jezioro Łabędzie" P. Czajkowskiego.

Współpracował także z Królewskim Teatrem w Glasgow; Operą Narodową Grecji, Teatrem Wielkim w Polsce, Teatrami Narodowymi w: Seulu i Tokio; Nowojorskim City Balet; Operą w Calgary, a także włoską La Scalą.

JANUSZ FRĄCZEK

Kompozytor, pianista, aranżer. Przez wiele lat akompaniator Ewy Demarczyk. Współpracował także z braćmi Pospieszalskimi, Januszem Yaniną Iwańskim, Marzeną Wojak. Od kilkunastu lat związany z Teatrem im. A. Mickiewicza w Częstochowie. Skomponował muzykę m.in. do „Zemsty" A. Fredry w reż. G. Warchoła; „Polityki" W. Perzyńskiego w reż. Sz. Szczykno; „Trzech świnek" i „Jasia i Małgosi" w reż. R. Dorosławskiego; „Nowych szat króla" Andersena w reż. B. Dymarczyka. Zaaranżował „Kram z piosenkami" Leona Schillera (reż. Laco Adamik).Janusz Frączek współpracował z teatrami: Muzycznym w Gliwicach, Syrena w Warszawie, Powszechnym w Radomiu, Bagatela w Krakowie.