Aktualności

Ishbel Szatrawska o "Polowaniu"

Ishbel Szatrawska o "Polowaniu"
Wczoraj gorąco oklaskiwaliśmy wspaniałe czytanie performatywne wg sztuki "Żywot i śmierć Pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia” autorstwa Ishbel Szatrawska, w reżyserii Daniela Adamczyka, a dziś Ishbel zaprasza Was na swoje/nasze "Polowanie" w reżyserii Piotra Pacześniaka.
--------------------------------------------------------------------------------
Przeczytajcie:
"Dziwne były koleje „Polowania”. Pierwotnie był to scenariusz filmu krótkometrażowego, który miałam zrealizować jako dyplom kończący naukę w szkole AMA Film Academy w Krakowie. Umówiłam się z aktorami, świetnym operatorem, nad projektem czuwał Xawery Żuławski, który był opiekunem naszego roku. Dogadałam się z sympatycznym panem z nadleśnictwa w Beskidzie Sądeckim i wystarczyło czekać na zimę i śnieg. Ale łatwo to powiedzieć, trudniej zrobić. Przez rok z okładem nie mogliśmy się wstrzelić w okienko pogodowe, w międzyczasie wiele się w moim życiu zmieniło i ostatecznie dyplom szkoły filmowej nigdy nie powstał.
I pewnie „Polowanie” powędrowałoby do szuflady, gdyby nie to, że wzięłam udział w świetnych warsztatach dramatopisarskich Agaty Dąbek organizowanych w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, a po debiucie postanowiłam iść za ciosem. Wyciągnęłam tekst scenariusza z szuflady i przerobiłam go na dramat, który właściwie natychmiast wysłałam do „Dialogu”. Ku mojemu zdumieniu tekst został przyjęty do druku i niedługo potem został zrealizowany w formie teatru tv w reżyserii Julii Ruszkiewicz.
Prawdę mówiąc, nie sądziłam, że ten właśnie dramat zawędruje na deski teatru. Jest w mojej twórczości zupełnie osobny: nietypowo kameralny, krótki, rozpisany na zaledwie kilka głosów. A jednak jest w nim coś, co przykuło uwagę czytelników. Może pierwotna walka między ojcem i synem? Może rodzinne dramaty? A może – nienowy przecież i eksploatowany przez wielu polskich twórców – obraz tego, jak instrumentalnie traktujemy przyrodę? Jest w tym tekście dziwna i niepokojąca siła, której chyba nie umiałabym przekazać w krótkiej filmowej etiudzie. A może podświadomie tego nie chciałam? Może liczyłam na to, że spojrzy na ten tekst druga para oczu, ktoś z zewnątrz, kto przeczyta go z innej perspektywy?
Spektakl Piotra Pacześniaka jest teatralną prapremierą mojego dramatu. I choć piszę ten tekst w czasie trwania prób, a od prapremiery dzielą mnie ponad dwa miesiące, mam poczucie, że „Polowanie” wyczekało na swój moment. Piotr przeczytał je wnikliwie, zadzwonił do mnie latem 2023 roku i opowiedział, jak widzi ten spektakl, co chciałby zmienić, w jakim kontekście chciałby ustawić cały tekst. Szybko zorientowałam się, że reżyser ma nie tylko świetne intuicje i mądre przemyślenia. To, co mnie zachwyciło, to niezwykle kreatywne zderzenie między literaturą a reżyserskim warsztatem. Pomysły Piotra były uzasadnione, kapitalne scenicznie, otwierały tekst na nowo, ustawiały go w nieoczywistych kontekstach, dawały reżyserowi pole do tego, by i on mógł zadać pewne pytania czy podsunąć swoje odpowiedzi. Przyszło mi wtedy do głowy, że „Polowanie” nie tylko wyczekało na swój moment, ale przede wszystkim trafiło w ręce odpowiedniego reżysera. Takiego, który nie boi się pracy z tekstem, ale też umie dostosować go do swojej wrażliwości i kreatywności.
Od napisania pierwszej wersji „Polowania”, czyli scenariusza filmu, minęło prawie dziesięć lat. Od publikacji w „Dialogu” – ponad trzy. Nadszedł czas, żeby „Polowanie” sprawdziło się na scenie. Z ogromną radością i ekscytacją wyczekuję prapremiery spektaklu w reżyserii Piotra Pacześniaka na deskach Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie."
 Prapremiera - 7 X 2023 r.
 Tekst: Ishbel Szatrawska, adaptacja i reżyseria: Piotr Pacześniak,
scenografia: Łukasz Mleczak, kostiumy: Zoya Wygnańska, muzyka: Michał Zachariasz, choreografia: Krystyna Lama Szydłowska, reżyseria świateł: Monika Stolarska
 Obsada: Łukasz - Karol Czajkowski (gościnnie), Witold - Adam Hutyra, Barbara - Agnieszka Łopacka, Rudzki - Waldemar Cudzik, Natalia - Hanna Zbyryt, Władziu - Robert Rutkowski
fot. Izabella Górska