Spektakle

Zemsta

reżyseria Joanna Drozda

Zemsta w reżyserii Joanny Drozdy to przełamanie klasyki nowoczesnością. Reżyserka do współpracy zaprosiła m.in. poetę i slamera - Michała Głaszczkę, z którym stworzyła adaptację, dopisując do klasycznego dramatu współczesne teksty i piosenki. Głaszczka i Drozda bawią się konwencją, w swojej adaptacji nawiązują także do popkultury. Będzie zatem… Madonna, hip-hop, Dorota Masłowska i slamerski pojedynek na słowa: Fredry, Mickiewicza i Słowackiego.

Akcja dramatu rozgrywa się w muzeum. Przewodniczką po świecie Fredry jest Kustoszka, która… objaśnia zawiłości fabuły, przybliża sylwetkę pisarza, komentuje sceniczną rzeczywistość, a nawet wchodzi w interakcję z postaciami i … publicznością. – Ta specyficzna forma, ma służyć głównie temu, aby świat dziewiętnastowiecznej opowieści nieco odkurzyć i dostosować do naszej percepcji – mówi reżyserka.

Fredro był geniuszem komedii omyłek, napisał arcydzieło, zarówno pod względem języka, jak i fabuły. Dlatego na częstochowskiej scenie widzowie obejrzą „Zemstę” niemal w całości, z bardzo niewielkimi skrótamiChciałabym zachować charakterystyczność Fredrowskich postaci, ale wydobyć z nich współczesny rys, wyeksponować ich cechy i nadać im współczesny kontekst.

Mam nadzieję, że ludzie, którzy obejrzą nasze przedstawienie, będą mieli poczucie dobrze spędzonego czasu, a także przestrzeń na autorefleksję, bo przecież Fredro pisał także o nas – dodaje.

Zapraszamy do częstochowskiego Teatru! Niech myślą przewodnią będzie zdanie wypowiadane przez Papkina: „Tylko humor nas ocali!”.

W spektaklu wystąpią aktorzy częstochowskiego Teatru, aktorzy doangażowani oraz debiutujący na naszej scenie, absolwenci AST im. St. Wyspiańskiego w Krakowie: Hanna Szurgot i Marcel Opaliński.

 

* Tryptyk: „Extravaganza o miłości”, „Extravaganza o religii”, „Extravaganza o władzy”, scenariusz i reżyseria – Joanna Drozda, Teatr Polski w Poznaniu, premiera – luty 2015

** „Czterdziestolatek, czyli warszawski musical”, spektakl inspirowany oryginalnym scenariuszem serialu „40-latek” Jerzego Gruzy i Krzysztofa T. Toeplitza, reż. Joanna Drozda, Teatr Rampa w Warszawie, premiera – 15 września 2023

 

PREMIERA: 30 grudnia 2023


Joanna Drozda, aktorka, reżyserka, autorka scenariuszy i adaptacji scenicznych. Przez wiele lat związana z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Dramatycznym im. Gustawa Holoubka w Warszawie, Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Grała u czołowych polskich reżyserów, jak przyznaje: Z reguły były to role o bardzo dużym ładunku emocjonalnym. – Musiałam odpocząć od tego rodzaju teatru, bo zaczęło mnie to obciążać – Aktor grający w tzw. teatrze zaangażowanym, wszystkie role niesie na sobie, jak ciężki plecak. Pomyślałam, że chciałabym do widowni dotrzeć w nieco inny sposób. Poprzez śmiech, humor, lekkość, przemieszanie konwencji. Tak narodził się pomysł na reżyserię.

Joanna Drozda zrealizowała kilkanaście spektakli, od debiutanckiego „Brzeg-Opole” (wraz z Martą Ojrzyńską), przez odważną, burleskową „Extravaganzę”* w Teatrze Polskim w Poznaniu, po musical oparty na kanwie serialu „Czterdziestolatek”**, którego premiera odbyła się zaledwie trzy miesiące temu w warszawskim Teatrze Rampa.


Aleksander Fredro, reżyseria – Joanna Drozda, adaptacja, piosenki, scenografia – Joanna DrozdaMichał Głaszczka, muzyka i aranże – Daniel Pigoński, kostiumy – Jola Łobacz, choreografia – Alicja RóżaBartek Dopytalski, światło – Michał Głaszczka, przygotowanie wokalne – Magdalena Syposz, asystentka reżyserki – Agata Ochota-Hutyra, inspicjent – Andrzej Rospondek

 

Obsada

 

Obsługa techniczna

Dźwięk – Piotr Andrzej Całus

Światło – Arkadiusz Ficek

Fryzjerstwo, charakteryzacja, garderoby – Ewa Chłód, Ewa Gut, Ewa Michalak

Rekwizyty – Oskar Nowak, Grzegorz Gut

Obsługa sceny – Jacek Celiński, Zbigniew Dulnik, Dariusz Haładus, Paweł Kużdżeń, Bartłomiej Odwaga


Recenzje i artykuły


DOFINANSOWANO Z BUDŻETU PAŃSTWA – ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

Zadanie realizowane jest w ramach wniosku dotyczącego realizacji spektaklu „Zemsta” i działań okołoteatralnych.